Publikacja strony 'Wydział Podatków i Opłat'
Wydział Podatków i Opłat
tel. 22 779 20 01 do 6, wew. 192, 131, 182,
e-mail: wpo@otwock.pl
budynek "B", I piętro
Naczelnik: Agnieszka Mądry
tel. 22 779 24 04
Do zadań jednostki organizacyjnej urzędu należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał w zakresie stawek podatkowych,
- prowadzenie ewidencji podatkowej w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego i od środków transportowych,
- prowadzenie spraw z zakresu wymiaru w/w podatków,
- wydawanie na podstawie upoważnienia udzielonego przez Prezydenta decyzji administracyjnych w zakresie w/w podatków oraz w sprawie zwrotu opłaty skarbowej,
- gromadzenie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem faktycznym składanych organowi podatkowemu informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, informacji o lasach, informacji o gruntach oraz kontrola w tym zakresie,
- prowadzenie postępowań w sprawach zmiany decyzji ostatecznej ustalającej lub określającej wysokość zobowiązania podatkowego w wyniku zmiany okoliczności faktycznych mających wpływ na wysokość ustalonego lub określonego zobowiązania podatkowego,
- wystawianie zaświadczeń w sprawach podatkowych,
- prowadzenie postępowań podatkowych w sprawach udzielania ulg (umorzenie, odroczenie, raty) w podatkach od nieruchomości, rolnym, leśnym, od środków transportowych oraz stanowiących dochody miasta, a realizowanych przez Urząd Skarbowy,
- prowadzenie księgowości w zakresie podatków i opłat:
- podatku od nieruchomości,
- podatku rolnego,
- podatku leśnego,
- podatku od środków transportowych,
- opłaty od posiadania psów,
- opłaty targowej,
- opłaty adiacenckiej;
- dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości,
- kierowanie do egzekucji administracyjnej należności podatkowych (wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych),
- prowadzenie księgowości, na podstawie przypisów dokonanych przez wydział merytoryczny, w zakresie należności cywilnoprawnych:
- czynszu za dzierżawę gruntu,
- czynszu za najem lokali użytkowych,
- opłat za bezumowne użytkowanie gruntu i lokalu użytkowego,
- opłat za wieczyste użytkowanie gruntu,
- opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego,
- dochodów ze sprzedaży majątku gminy: lokale, działki,
- opłaty za rezerwację miejsca na targowisku;
- windykacja należności cywilnoprawnych z zakresu prowadzonej księgowości przez Wydział,
- wysyłanie wezwań do zapłaty,
- przekazywanie do kancelarii prawnej dokumentów wymaganych do sporządzenia pozwu do sądu o zapłatę,
- sporządzanie wniosków o egzekucję do komornika sądowego;
- sporządzanie okresowych sprawozdań budżetowych dotyczących realizowanych przez Wydział dochodów,
- prowadzenie spraw z zakresu podatku od towarów i usług:
- wystawianie faktur VAT na należności z zakresu prowadzonej księgowości przez Wydział,
- prowadzenie rejestru podatku VAT;
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania (kwitariusze przychodowe, dowody wpłat KP oraz bilety opłaty targowej),
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu pomocy publicznej.